ברית מילה, זווית רפואית ומדעית

ברית מילה היא פעולה כירורגית עתיקה ביותר שמתבצעת בתינוקות זכרים, לרוב בשל אמונה דתית. פעולה זו נחשבת מצוות יסוד ביהדות (וגם באסלאם), וקרוב ל-100% מן התינוקות הזכרים היהודיים בישראל עוברים ברית מילה ביום השמיני ללידתם, מסיבות דתיות וחברתיות. למרות היות הפעולה אקט דתי בבסיסה, יש לה השלכות רפואיות שחשוב להכיר.

מהלך ברית המילה היהודית

המושג "ברית מילה" (CIRCUMCISION) מתייחס להליך הסרת שכבת העור המכסה את העטרה באמצעות סכין. הליך המילה ביהדות וכולל שלושה שלבים:

  1. "מילה"- שלב המילה הוא השלב הראשון והמרכזי בתהליך- חיתוך העורלה באמצעות סכין מילה.
  2. "פריעה"- השלב השני בתהליך, שבו מתבצעת הפשלת הקרום שבין העטרה והעורלה, על ידי ציפורן אגודלו של המוהל.
  3. "מציצה"- השלב השלישי שאמור למנוע היקרשות של הדם בפין, הוא מציצת הדם מהחתך ישירות עם פי המוהל (האופן המסורתי) או באמצעות שפופרת סטרילית.

ברית מילה, יתרונות בריאותיים

בשל היותה הליך כירורגי כה נפוץ וותיק, ברית המילה עמדה במרכזם של מחקרים רבים, שניסו להבין האם ישנם יתרונות בריאותיים מסוימים להליך או שהוא עלול להזיק לבריאות הגבר.

ממחקרים רבים עולה, כי למרות שניתן להצביע על  סיכונים וסיבוכים קלים, שחולפים בדרך כלל, לברית המילה ישנן תועלות בריאותיות לא מבוטלות. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, אף פרסמה בשנת 2012 דף עמדה, שבו קבעה שיתרונותיה הבריאותיים של ברית המילה עבור תינוקות זכרים, עולים על הסיכונים האפשריים מן התהליך.

יתרונות ברית המילה, כפי שהוכחו עד כה, הם כדלהלן:

  • הפחתה משמעותית בסיכון לזיהום בדרכי השתן

מחקרים שונים הצביעו על כך שמילת יילודים מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בדלקות בדרכי השתן עד גיל שנתיים. מחקר אחד הראה כי המילה מפחיתה בכ-87% את הסיכון לדלקות בדרכי השתן, והסיק מכך שעל כל 111 נימולים ישנו נימול אחד שלא יקבל דלקת בדרכי השתן. מחקר אחר, לעומת זאת, מצביע על כך שנגד כל 4.29 נימולים, ישנו נימול אחד שתחסך ממנו דלקת בדרכי השתן.

ברית מילה, זווית רפואית ומדעית
    • הפחתה בסיכון להידבקות ב-HIV והתפתחות איידס:

     

    הסבר אפשרי ליעילות ברית המילה בהגנה מפני האיידס הוא, שבמהלך המילה מסירים את תאי Langerhans הממוקמים בחלק התחתון של העורלה. תאים אלו תוארו בשנת 1987 כתאי מטרה של נגיף האיידס ולכן הסרתם מהווה סילוק של קבוצת מטרה חשובה ביותר במתקפה של האיידס נגד מערכת החיסון.


    הסבר אפשרי נוסף הוא הקשחתו של עור העטרה עקב הסרת העורלה, מה שגורם להתייבשות מהירה יותר של האזור ובכך קטן הסיכון להידבק בזיהומים המועברים דרך איברי המין, ובתוכם נגיף HIV.

     

    • הפחתה בסיכון להידבקות בנגיפים HPV , 2-HSV וסרטן צוואר הרחם:

     

    ברית המילה מספקת יתרונות בריאותיים לנימולים, אך גם לבנות זוגם. מחקרים תצפיתיים הוכיחו שסרטן צוואר הרחם הרבה פחות נפוץ אצל בנות זוג של גברים נימולים, משום שהם פחות מדביקים בנגיף ה- HPV. ראייה מרכזית לכך היא השכיחות הנמוכה מאוד של סרטן צוואר הרחם אצל נשים יהודיות ומוסלמיות, שם מילת גברים היא הנפוצה ביותר.

    נוסף על כך, הוכח כי הסרת העורלה יעילה גם בהפחתת הסיכון להידבקות בנגיף HSV-2 וכן בנגיף BV אצל נשים שהגברים שלהן נימולים.

    לעומת זאת, ברית המילה לא נמצאה יעילה בהפחתת הידבקות בזיבה או כלמידיה, וכן לא נמצאו מספיק הוכחות חותכות לכך שהיא מגנה מפני עגבת.

  • הקטנת הסיכון לחלות בסרטן הפין אצל גברים נימולים:

מחקרים שבדקו את הקשר בין ברית מילה לבין סרטן הפין, מצאו כי אצל גברים נימולים הסיכון לחלות בסרטן באיבר המין נמוך פי 3 מאשר אצל גברים שאינם נימולים.

ברית מילה, סיכונים וסיבוכים אפשריים

 

לצד היתרונות הברורים, לברית מילה ישנם גם סיכונים וסיבוכים, אשר חשוב להיות מודעים אליהם לא פחות מאשר ליתרונות הבריאותיים, למרות שכיחותם הנמוכה. מרבית הסיבוכים קלים וניתנים לתיקון, ונדיר לראות סיבוכים לטווח הארוך שאי אפשר לטפל בהם. בישראל, פחות מאחד מכל אלף תינוקות שעוברים את המילה, מפונים לבית חולים בעקבותיה.

סיבוכים לטווח הקצר:

  • דימום מתמשך

  • פגיעה במבנה הפין

  • זיהום

  • הניתוח כרוך בכאבים

סיבוכים לטווח הארוך:

  • תסביב הפין

  • עורלה עודפת

  • היצרות פתח השופכה

  • עקמת הפין

סיבוך אפשרי נוסף שראוי לתת עליו את הדעת במיוחד, הוא הסכנה שבשלב המציצה. מציצת הדם על ידי המוהל אמורה לשחרר קרישי דם אפשריים ולהגן מפני נמק בפין, אולם רצוי להתעקש ולא לעשות זאת באמצעות פי המוהל, כפי שהיה נהוג לאורך דורות. ההלכה היום מתירה לבצע את השלב הזה באמצעים סטריליים, ולא באופן ישיר, כתוצאה ממקרים לא מעטים של זיהומים שהועברו מפי המוהל לנימול.

לסיכום, ברית מילה נתפסת כהליך מיושן ואולי אף אכזרי כלפי התינוק, אולם יש לו יתרונות רפואיים רבים עבורו ועבור בת זוגו בעתיד, לעומת סיכונים ששיעורם נמוך מאוד. הפעולה הכירורגית עצמה פשוטה לביצוע ויכולה להתבצע על ידי מוהל או כירורג, תוך הקפדה על סטריליות ודיוק. הורים רבים ברחבי העולם בוחרים אמנם למול את בניהם מטעמי דת וחברה, אך בוודאי ישמחו לדעת שיש לבחירה זו גם חיזוק ותמיכה נרחבים מהמדע. 

 

עדיין מתלבטים? קראו עוד על יתרונות הברית מילה